ایالت نیوبرانزویک

استان نیوبرانزویک(به انگلیسی: New Brunswick) یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا با جمعیتی در حدود ۷۶۰۰۰۰ نفر می‌باشد. مناطق بکر در این استان به وفور یافت می‌شود. ۸۵ درصد این استان پوشیده از جنگل است. همچنین چندین جزیره ساحلی در این استان موجود می‌باشد. سنت جان بزرگترین شهر و فردریکتون (Fredericton) مرکز این استان می‌باشند. شهر Moncton دیگر مرکز مهم شهری این استان محسوب می‌گردد. این استان دو زبان رسمی دارد. ۳۵ درصد آن‌ها فرانسوی صحبت می‌کنند و ۶۵ درصد مابقی انگلیسی زبان هستند.

شهر کوچک آلمانی نشین که بعدها نام خود را به نیوبرانزویک تغییر داد. این ایالت جزو ۴ ایالت ابتدای کانادا بوده است که در تاریخ اول جولای ۱۸۶۷ کنفدراسیون کانادا را تشکیل داده اند. این ایالت تنها ایالت کانادا است که قانون اساسی دو زبانه دارد که این زبان ها شامل انگلیسی و فرانسوی می شود. ۸۵% این ایالت پوشیده از جنگل است و مناطق بکر به وفور در این ایالت دیده می شود. ایالت نیوبرانزویک از لحاظ وسعت یازدهمین و از لحاظ جمعیت با جمعیتی بیش از ۷۵۱ هزار نفر هشتمین ایالت کانادا محسوب می شود.

شهر فردریکتون مرکز این ایالت می باشد ولی بزرگترین شهر ایالت نیوبرانزویک، شهر سنت جان می باشد که بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. ۳۵ درصد مردم این ایالت به زبان فرانسوی و بقیه افراد به زبان انگلیسی صحبت می کنند ولی لازم به ذکر است که زبان اول آنان فرانسوی است.

آب و هوای ایالت نیوبرانزویک تا حدود زیادی قاره ای بوده و تحت تاثیر جریان های اقیانوسی قرار نمی گیرد. این ایالت دارای منابع سرشار طبیعی بوده که بخش اصلی اقتصاد این ایالت را تشکیل داده است. جریانات رودخانه ای بسیاری در این ایالت وجود دارند. به طوری که سبک سکونت و حتی اقتصاد ایالت تا حدود زیادی با رودخانه ها وفق یافته اند. با توجه به مساحت زیاد جنگل ها، محصولات چوبی از صادرات اصلی این ایالت می باشد. تولید اصلی ایالت نیوبرانزویک، صنایع غذایی، نوشیدنی، ساخت کاغذ، فنر کاری و تجهیزات حمل و نقل می باشد.

شهر جمعیت (۲۰۰۶) مساحت (km²) مختصات توضیحات
باترست ۱۲٬۷۱۴ ۴۷٫۶۱۸۱۴°شمالی ۶۵٫۶۵۱۱۲°غربی
کمپبلتون ۷٬۳۸۴ ۴۸٫۰۰۷۵۱°شمالی ۶۶٫۶۷۲۷۲°غربی
دیپ ۱۸٬۵۶۵ ۴۶٫۰۹۴۴۳°شمالی ۶۴٫۷۴۸۴۴°غربی بخشی از منطقهٔ بزرگ‌مونکتون
ادموندستون ۱۶٬۶۴۳ ۴۷٫۳۶۲۹۲°شمالی ۶۸٫۳۲۶۰۳°غربی
فردریکتون ۵۰٬۵۳۵ ۴۵٫۹۶۳۵۴°شمالی ۶۶٫۶۴۳۰۷°غربی پایتخت استان
میرامیچی ۱۸٬۱۲۹ ۴۷٫۰۳۱۲۷°شمالی ۶۵٫۴۶۸۱۷°غربی
مونکتون ۶۴٬۱۲۸ ۴۶٫۰۸۷۹۹°شمالی ۶۴٫۷۷۷۱۱°غربی بزرگترین منطقهٔ شهری
سنت جان ۶۸٬۰۴۳ ۴۵٫۲۷۳۲۰°شمالی ۶۶٫۰۶۴۷۸°غربی بزرگترین شهر