ایالت نوناووت

نوناووت (به اینوکتیتوت: ᓄᓇᕗᑦ) جدیدترین و بزرگ‌ترین قلمروی کاناداست. این قلمرو در ۱ آوریل ۱۹۹۹ از قلمرو نواحی شمال غرب جدا شد.

ایالت نوناووت شمالی ترین و جدیدترین ایالت های کانادا است که بخش اعظم شمال کانادا و مخصوصا مجمع الجزایر قطب شمالی کانادا را در بر می گیرد. این ایالت پنجمین بخش بزرگ دنیاست. شهر ایکالویت که در جزایر بافین واقع شده است مرکز این ایالت می باشد. با توجه به وسعت بالای این ایالت و کم جمعیت بودن آن، نوناووت به عنوان نامتراکم ترین ایالت کانادا شناخته می شود. ۹۳% ساکنان نوناووت مسیحی هستند، نرخ زاد و ولد نیز در این قلمرو از متوسط کانادا بیشتر است. نزدیک به ۷۰% مردم در این قلمرو به زبان بومی خود صحبت می کنند ولی زبان رسمی این ایالت فرانسوی و انگلیسی می باشد.

معادن طلا، مس، الماس، روی و سایر فلزات در سرتاسر این سرزمین پراکنده اند به طوری که صنعت معدن بزرگ ترین سهم اقتصاد نوناووت را در اختیار دارد. از لحاظ فرهنگی نیز این سرزمین تنوع زیادی دارد و ورزش های زمستانی در آن بسیار رواج دارند. صنعت موسیقی و فیلم نیز در این ایالت گسترده است. استفاده گسترده از سوخت دیزلی به جای سوخت فسیلی و نیز گرمایش زمین، باعث گردیده است که یخ های این قلمرو به سوی ذوب شدن حرکت نمایند و در سال های اخیر روند ذوب شدن سریعتر نیز شده است.