ایالت مانیتوبا

مَنیتُبا یکی از استان‌های کانادا است. مرکز آن وینیپگ است.

ایالت مانیتوبا یکی از ایالت های انگلیسی زبان کانادا است که پایتخت آن شهر وینیپک نام دارد. این ایالت یکی از ۳ ایالت سرسبز کانادا محسوب می شود که در قلب این کشور قرار گرفته است. ایالت مانیتوبا در سال های اخیر شمار زیادی مهاجر به خود جذب کرده و در تلاش است که سالانه حدود ۱۰ هزار نفر مهاجر جدید جذب کند. از لحاظ وسعت و میزان جمعیت مانیتوبا در جایگاه پنجم در میان سایر ایالت های کانادا قرار دارد.

با توجه به آمار بالای مهاجرت افراد به این ایالت، مانیتوبا کاملا چند ملیتی است به صورتی که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ زبان در این استان صحبت می شود که بزرگترین اقوام مهاجر، بریتانیایی ها و ایرلندی ها می باشند. از صنایع اصلی این استان می توان به صنعت معدن، تولید و کشاورزی اشاره نمود. مردم اایالت مانیتوبا در ماهیگیری مهارت کافی دارند و اغلب مردم به این حرفه رجوع می نمایند.

صنایع غذایی از جمله گندم، جو، آفتاب گردان در این استان به وفور یافت می شود که با توجه به این منابع، صنایع غذایی در این ایالت قدرت خوبی دارد. یکی از مزایای اصلی مانیتوبا پایین بودن هزینه های زندگی می باشد. مسکن، بیمه، انرژی و هزینه های دانشگاه در ایالت مانیتوبا به مراتب کمتر از سایر ایالت های کانادا می باشد. ایالت مانیتوبا مهد هنر و ارکست سمفونی در جهان است و سالانه مراسم هنری بسیار باشکوهی در این ایالت برگزار می شود، از این رو در مرکز این ایالت همواره منظره های ویژه هنری، موسیقی و کمدی یافت می شود.

شهر جمعیت(۲۰۰۶) مساحت(km²) مختصات توضیحات
برندون ۴۱٬۵۱۱ ۴۶۵٫۱۶ ۴۹٫۸۴۳۳۴°شمالی ۹۹٫۹۵۰۴۴°غربی
داوفین ۷٬۹۰۶ ۱۲٫۶۵ ۵۱٫۱۵۰۰۷°شمالی ۱۰۰٫۰۴۹۷°غربی
فلین فلان ۵٬۵۹۴ ۱۱٫۵۵ ۵۴٫۷۶۸۴۸°شمالی ۱۰۱٫۸۷۷۲°غربی (بخشی از آن در ساسکاچوان است)
پرتاژ لاپریری ۱۲٬۷۲۸ ۲۴٫۶۷ ۴۹٫۹۷۲۷۷°شمالی ۹۸٫۲۹۰۴۳°غربی
سلکیرک ۹٬۵۱۵ ۲۴٫۸۷ ۵۰٫۱۴۲۵۰°شمالی ۹۶٫۸۷۰۷۰°غربی
استینباک ۱۱٬۰۶۶ ۲۵٫۵۷ ۴۹٫۵۲۵۶۴°شمالی ۹۶٫۶۸۴۶۷°غربی
تامپسون ۱۳٬۴۴۶ ۱۷٫۱۸ ۵۵٫۷۴۶۳۰°شمالی ۹۷٫۸۵۰۱۲°غربی
وینکلر ۹٬۱۰۶ ۱۷٫۰۲ ۴۹٫۱۷۹۹۱°شمالی ۹۷٫۹۳۸۴۴°غربی
وینیپگ ۶۳۳٬۴۵۱ ۴۶۴٫۰۱ ۴۹٫۸۹۹۹۰°شمالی ۹۷٫۱۳۸۸۸°غربی مرکز استان و بزرگ‌ترین شهر آن